ارتباط متقابل با فراگیران الکترونیکی و استفاده مناسب از رسانه های اطلاعاتی
پس از برنامه ریزی و سازماندهی یک دوره آموزشی می بایست در ادامه نحوه ایجاد تعامل با فراگیران، انیمیشن، صوت و ویدیو را در یک برنامه آموزشی مشخص کرد. در این راستا لازم است، برای بیان یک حقیقت از روش های متفاوت ارائه مطلب استفاده تا هر یک با توجه به جایگاه خود، سهمی در آموزش داشته باشند. مثلا می توان موضوع و یا آیتم مورد نظر را بصورت یک متن ساده بر روی صفحه نشان داده و در ادامه از فایل های صوتی و تصویری مرتبط با موضوع فوق برای ایجاد ارتباط با موضوع و کمک به درک و شناخت حقیقت و یا موضوع مورد نظر استفاده کرد. در ادامه می بایست شرایطی را فراهم نمود که فراگیران، استنباط و برداشت خود را از موضوع، ایجاد و ارائه نمایند. در این راستا می توان از امتحانات کوتاه مدت استفاده و از فراگیران درخواست کرد که استنباط و برداشت خود را از ترکیب دو حقیقت به دو شکل متفاوت را بیان نمایند. در سیستم فوق در زمان آموزش از دو مکانیزم متفاوت با توجه به میزان مفید بودن هر یک استفاده شده است. در ابتدا سعی شده است که اصل حقیقت و یا موضوع در ذهن محاطب قرار گیرد ( موج اول یادگیری و استقرار در سیستم عصبی مغز)، در ادامه با استفاده از عناصر صوتی و تصویری سعی می شود که یک ارتباط منطقی با اصل موضوع برای دانش آموزان ایجاد و از این طریق موارد جدیدی در ذهن آنها قرار گیرد ( موج دوم یادگیری و استقرار در سیستم عصبی مغز)، در نهایت می بایست با ایجاد محرک های لازم، موج اول و دوم ایجاد شده را به یک جریان موجی همگن در مغز تبدیل کرد تا با فعال شدن موج جدید، اطلاعات فراگرفته شده و مستقر در بخش های متفاوت مغز باعث فراگیری مطالب جدید و ترکیبی شود. اگر یادگیری بر اساس سیستم فوق انجام شود، بازیابی اطلاعات فراگرفته شده، به سرعت و با دقت و صحت بالا انجام خواهد شد.
- ۹۸/۱۰/۱۹