ویژگی های یادگیری الکترونیکی
الف) خود آموزی. یادگیرنده می تواند زمان آموزش و سرعت و کند شدن طول دوره یادگیری را بر اساس توانایی های خود اتنخاب کند.
ب) انعطاف پذیری. یادگیرنده اجازه دارد تا محتوا و ابزارهای مناسب با سطح مهارتش را انتخاب کند. نیازهای و ترجیهای یادگیرنده در اولویت است (تطبیق آموزش آنلاین با یادگیرنده). یادگیرنده می تواند از میان تعداد زیادی ازمعلمان، معلم خود را انتخاب کند در عین حال می تواند تصمیم بگیرد بدون معلم آموزش ببیند. همچنین، یادگیرنده می تواند در بین طیف گسترده ای از دوره های آموزشی حق انتخاب داشته باشد.در عین حال، امکان مطالعه آنلاین یا دانلود محتوای آموزشی برای او وجود دارد.
ج) یادگیرنده (دانش آموز) محوری
نتیجه ویژگی انعطاف پذیری در این نوع یادگیری، به وجود آمدن ویژگی دیگری به نام یادگیرنده (دانش آموز) محوری است. همان طور که در موارد بالا به وضوح مشخص است این یادگیرنده است که نقش اساسی را در آموزش و یادگیری بر عهده دارد.
د) حذف موانع جغرافیایی. در این روش، نیازی به حضور فیزیکی افراد وجود ندارد.
ه) مستقل از زمان، مکان و افراد بودن. ویژگی آخر، تمام موارد بالا را در خود نهفته دارد. اگر ما بخواهیم ویژگی آموزش الکترونیکی را به اختصار در سه واژه بیان کنیم، می توان به این سه کلید واژه (استقلال از زمان، مکان و افراد) اشاره کرد. در واقع مهمترین مزایای آموزش مجازی را می توان در سه کلمه بالا، خلاصه کرد. سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی ویا به اختصار نرم افزار ال ام اس، می تواند با پیاده سازی صحیح آموزش مجازی و آموزش از راه دور نقشی مهم در فرایند یادگیری الکترونیکی داشته باشد. به همین دلیل انتخاب یک سامانه یادگیری الکترونیکی مناسب، از ارکان مهم استفاده از نرم افزار ال ام اس می باشد.
- ۹۸/۱۰/۱۹